Facebook logo Twitter logo LinkedIn logo Pinterest logo
  • NOS op 3
    NOS op 3
  • NOS op 3
    NOS op 3
  • Open Rotterdam
    Open Rotterdam
  • Dam Event
    Dam Event
  • Dam Event
    Dam Event

 

Dam laat zien dat betalen ook anders kan

Zeven onafhankelijke Rotterdamse ondernemers lanceerden in de zomer van 2013 Dam, de alternatieve munt van Rotterdam. Zij willen hun ondernemende stadsgenoten laten zien dat het financiële systeem ook anders kan en hun een alternatief voor de euro bieden. 
Dam is een volledig digitale munt en staat los van de euro. Via een online handelsplatform verhandelen de rekeninghouders onderling diensten en producten in Dam waarbij ook gebruik kan worden gemaakt van een speciale app. De rekeninghouders verlenen elkaar onderling renteloos krediet. Zo krijgt elke Dam’mer meer bestedingsruimte. Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat er geïnvesteerd wordt in de lokale economie. 
Op dit moment hebben ruim 400 ondernemende Rotterdammers (zowel ondernemers als particulieren) een Dam-rekening. Zo’n 75 procent heeft een bedrijfsrekening. De verwachting is dat Dam in de komende vijf jaar groeit naar minstens 10.000 rekeninghouders.

Leven in Dam
De Rotterdamse Isabel Rupschus betaalde alles in alternatieve munt Dam. Na enkele maanden is ze gestopt met haar experiment.

Onze Rotterdamse aanpak
Wijvan010 werkte mee aan het PR & Communicatieplan, tweette erop los tijdens de Dam-bijeenkomsten, verzorgde de media-aandacht rondom rondom Isabel Rupschus die trachtte een jaar zonder euro’s te leven. Zie hier het persbericht: “Een jaar lang zonder euro’s” en bekijk hier de enorme media-aandacht die haar experiment opleverde.
Vorige zomer stuurden we nog een persbericht over “het resultaat van een jaar Dam”, vergezeld door een verhelderende Infographic naar de relevante media. Klik hier voor de infographic. Dat zorgde voor een radioreportage met enkele actieve Dam’mers bij RTV Rijnmond en een enerverend interview met Dam-voorzitter Harry te Riele bij BNR Nieuwsradio. Beluister hier.

Opdrachtgever

Het bestuur van Dam vroeg Wijvan010 kort na de introductie van Dam om deel te nemen in het kernteam. Ruim een jaar hebben we met veel enthousiasme onze pr-activiteiten vrijwillig uitgevoerd met het doel dit sympathieke Rotterdamse ondernemersinitiatief in de spotlights van de Rotterdamse en andere relevante media te zetten. Op dit moment springen we af en toe bij. En met succes!
Meer info op www.rotter-dam.nl of lees deze flyer.

 

 

Opdrachtgever: Bestuur Dam
Dienstverlening: Communicatie, Consumenten PR, Advies

 

header_logo_300_normal

 

Als we bij Dam (Rotterdams Geld – wij laten zien dat geld anders kan) publiciteit zoeken, krijgen we die en vooral dankzij Esther. Haar advies, haar hulp bij persberichten, haar organisatietalent, ze brachten ons primetime live uitzendingen op radio en tv, ruime aandacht online en artikelen in print. Wij van 010 helpt Stichting Dam zo de parel te worden die we ambiëren te zijn: een voorbeeld van hoe geld heel anders kan.” – voorzitter Harry te Riele.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail