5 handvatten voor viral laten gaan van je post

“En toen ging mijn post viral …”

Wat gebeurt er? Met verwondering zie ik het aantal likes op mijn Facebookpagina Wij van 010 in een recordtempo oplopen. Naar over de 1.000. Terwijl de teller vanochtend nog op 289 likes stond.

En dat ‘alleen maar’ omdat ik een aankondiging plaatste van The Big Slide, de langste outdoor waterglijbaan van het land, die vorig jaar naar Rotterdam kwam. Met daarbij een foto van een vergelijkbaar evenement in Salt Lake City.

 

Ruim een miljoen bereik

Al heel snel begonnen mensen elkaar te taggen in het bericht, en riepen op mee te gaan naar de waterglijbaan. Ze lieten eindeloos veel opmerkingen achter, en deelden volop. In totaal werden bijna 50.000 reacties geplaatst en had de post een bereik van ruim een miljoen. Een van de succesfactoren was de aantrekkelijke foto. Het begon langzaam tot me door te dringen dat de post viral was gegaan. Wat een ervaring – een waar iedereen van droomt, toch? Ik ook!
Bij iedere post hoop ik nu natuurlijk dat die ook viral gaat. Want als je daar eenmaal aan geproefd hebt … 😉 Om de kans hierop te vergroten heb ik de ingrediënten voor dit succes op een rijtje gezet.

Vijf viral-handvatten

Eigen ervaring en research leert dat er niet echt één ei van Columbus is voor het viral laten gaan van posts. Wel zijn er tips en how-to’s, zoals het gebruik van korte en krachtige berichten, het inspelen op de actualiteit en het gebruik van visuals.
De visual die ik trouwens in mijn post gebruikte, was achteraf gezien wellicht een beetje misleidend, want die liet een veel langere waterglijbaan zien dan die in Rotterdam. Hierdoor leek het event aantrekkelijker. Verder hielpen factoren als iets nieuws, unieks en tot de verbeelding sprekend ook enorm in de score mee.

Andere handvatten die vooral bijdragen aan het viral laten gaan, zijn:

1. Call-to-action

De post moet een duidelijke oproep tot actie hebben. Mensen delen vaker nuttige en praktische inhoud. Zeker als ze anderen hiermee kunnen helpen of op iets interessants willen attenderen. Zoals dus bij mijn post over The Big Slide waar mensen elkaar gingen oproepen (taggen) om mee te gaan.

2. Trigger de juiste emoties

De gevoelens die je krijgt na het zien, horen of lezen van iets dat de emotionele snaar raakt, heeft invloed op je gedrag. Inhoud die de actieve, positieve emotie (bijvoorbeeld humor) triggert, beïnvloedt het deelgedrag positief. Denk aan het filmpje van Arjan Lubach waarin Nederland zich voorstelt aan Trump. Dit filmpje is wereldwijd ruim 10 miljoen keer bekeken. Ook het stimuleren van de actieve, negatieve emotie (zoals kwaadheid) zorgt voor een boost. Zoals het nare filmpje van vorige week waar een baas zijn hond in elkaar slaat achter een bestelwagen, terwijl hij niet wist dat dit werd opgenomen door de veiligheidscamera. Het filmpje dat ik zag, leek in Arnhem te hebben plaatsgevonden, maar uit dit bericht op Nu.nl blijkt al in mei en elders te hebben afgespeeld.
Of luchtiger, Kirsten Gorter, social media manager bij H&M, die deze zomer bijgevoegde post deelde waarin ze zogenaamd een jurk van meloen draagt. Diverse BN’ers namen deze setting over waaronder Daphne Deckers met als gevolg dat Linda Nieuws er een bericht over deelde en Marieke Elsinga het meenam in haar dagelijkse item bij RTL Late Night.

3. Dé gunfactor

De gunfactor en goodwill kun je ook onder de titel ‘ethisch’ scharen. Als content de normen en waarden raakt – over goed of slecht gaat – dan wordt iemand doorgaans (onbewust) gestimuleerd het bericht te delen. De content speelt in op de goodwill van deze persoon, hij of zij gunt het de ander. Zo deelde ik gisteren dit bericht van ‘Nature is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature’ op mijn timeline met de tekst ‘Deze komt binnen …’ En niet alleen bij mij want het filmpje is inmiddels al bijna 7 miljoen keer bekeken.
Bij punt 2 staat dat positieve content eerder viral gaat dan negatieve content. Maar wordt een gevoel van onrechtmatigheid of onrechtvaardigheid aangesproken, dan kan het juist de factor zijn waardoor mensen in actie komen: de post delen en zo laten zien waar ze voor staan, zoals de mars tegen Monsanto die dit jaar voor de 6e keer wereldwijd werd gehouden.

4. Vraag om hulp bij vrienden

Het is prima een handvol goede vrienden of familie te vragen de post te delen. Zo’n duwtje in de rug kan net voldoende zijn om het bericht als een olievlek te laten verspreiden. Zo simpel kan het zijn.

5. Moeilijk te voorspellen en te beïnvloeden

Viral is a thing that happens, not a thing that is. Deze quote van Faris Yakob laat eveneens zien dat het viral gaan moeilijk te voorspellen is. Laat staan dat je het onderweg helemaal kunt beïnvloeden. Goede timing en geluk zijn ook ingrediënten die meespelen. Mijn post had in ieder geval een goede timing en een enorme dosis geluk! 😉


Bovenstaande lijst en tips is vanzelfsprekend niet compleet. Heb jij nog een aanvulling of een succesfactor voor viral gaan van een post? Top als je je reactie hieronder deelt.

Wil je dit blog delen?