7 tips om als autoriteit in jouw branche gezien te worden

Hoe pak je het podium?

Doen jullie met je bedrijf of organisatie zoveel fantastische en goede dingen maar vertel je ze niet. En zie je ondertussen dat jouw concullega’s wel gebeld worden door de krant om hun visie of mening op een actueel nieuwsitem te geven. En wil jij dat ook?

Net als vooraan zitten in de bak met sprekers van de congresorganisatie, regelmatig als expert aanschuiven bij een Jinek of een Beau, als lovend voorbeeld getagd worden in een blog of een TEDxtalk houden. Je bent niet de enige. Menig directeur, ondernemer en expert droomt ervan. En ik moet je eerlijk bekennen: ik ook.

‘Het podium pakken’ staat letterlijk op mijn doelen- en visionboard voor 2021. Maar wat geldt voor mijn klanten, die ik al jaren begeleid naar gewenst bereik en aandacht, geldt natuurlijk ook voor mij. In dit blog vertel ik wat er nodig is om uiteindelijk ‘als vanzelf’ gebeld te worden door onder meer de media.

Een autoriteit worden

Niemand belt ‘iemand’ die onbekend is. Zou jij ook niet doen. Het is dus zaak om op te vallen doordat je onderscheidend bent, nieuwswaardige items naar voren brengt, dit regelmatig doet en een relatie met media opbouwt/onderhoudt. Zo word je bekend, en met je bedrijf of organisatie als een expert of autoriteit gezien.

Een autoriteit ben je dus, als je:

  • als gezaghebbend wordt gezien in je branche/vakgebied. Denk aan Coolblue, het bedrijf met als slogan: alles een glimlach en benoemd tot beste webwinkel in 2019 en 2020. Of: trotse Rotterdammer Edwin Veekens, directeur van Veenman+, een van de initiators van GERS! Magazine, Smaakmag. en andere toffe Rotterdamse projecten.
  • onderscheidend bent in expertise, vakbekwaamheid en/of prestaties. Hugo Borst is hier een goed voorbeeld van. Naast dat hij schrijver, redacteur, radiopresentator, televisiepersoonlijkheid en voetbalcriticus heeft hij dementie en abominabele ouderenzorg in Nederland voor het voetlicht gebracht met meerdere boeken en een manifest.
  • een goede reputatie hebt en/of al lange tijd actief bent. Deze laatste punten zijn eigenlijk meer voorwaarden in combinatie met de hiervoor genoemde punten.


Daarnaast is het belangrijk dat je zin hebt om je hoofd boven het maaiveld uit te steken en alles wat daarbij komt kijken – want niet iedereen zal lovend zijn of je mening delen. Dat je er tijd voor vrij wilt maken, geduld en bovenal: doorzettingsvermogen. Want die autoriteitspositie heb je niet na het versturen van een persbericht of een mediaoptreden, daar is naast een lange adem meer inspanning voor nodig.

7 tips om als expert gezien te worden

Wat je onder andere te doen staat:

  1. ‘Zorg dat de basis op orde is’ 
    Dit is mijn taal voor het op de plank hebben liggen van ‘je bedrijfsverhaal’. In dit verhaal staan – op een aansprekende manier – onder andere je missie, visie en kernwaarden beschreven. Zaak is ook dat dit strookt met je externe uitingen, zoals de website, hoe jij je (als bedrijf) profileert op sociale media. En natuurlijk dat je bent voorbereid voor het geval de media écht belt. Dus dat je PR-proof bent.

  2. Neem een proactieve houding in richting media
    Deel je kennis en kunde en/of laat je opinie horen door het aanbieden van kwalitatieve blogs bij (vak)media of je mening te delen in een opiniestuk, een column, een eigen podcast.  Eventueel in samenwerking met andere experts. Zo kun je ook trends in de markt duiden, of erop inhaken.
    Of zoals ik nu samen met een van mijn klanten (Bureau Zuidema) doe: we gaan het ‘thought leadership’ claimen Hiervoor ontwikkelen we eerst een visieverhaal inclusief enkele aansprekende thema’s van waaruit de CEO straks makkelijk zijn mening kan delen en kan aansluiten bij de actualiteit.

  3. Investeer in je eigen expertstatus 
    Door gebruik te maken van eigen data en die te duiden, of door het uitvoeren van een eigen pr-onderzoek of het inrichten van een eigen klantpanel en de kennis en informatie die hieruit voortkomt te delen in een persbericht, te verwerken in (video)blogs, enzovoort.
    Bij Identity Games deden we bijvoorbeeld een PR-onderzoek naar de emotie en ervaring van consumenten bij het spelen van spellen gebruikt.

  4. Zorg dat je een onafhankelijke hoogleraar/wetenschapper/branchevereniging aan je organisatie verbindt
    Die trends en/of relevante resultaten uit het onderzoek kan beargumenteren en/of duiden in blogs en andere media.

  5. Verbind een influencer
    Aan de organisatie om jouw verhaal of ervaring met jouw product te vertellen. Of vraag jouw klanten of deelnemers om een review. Ook goed voor de SEO.

  6. Zet de spotlights op ‘jouw product’
    Door een eigen award in het leven te roepen en reik die vervolgens uit. Denk aan het magazine Esquire dat jaarlijks de award voor de Best Geklede Man uitroept, de Coiffure Award die door Schwarzkopf Professional en Coiffure Media gezamenlijk is opgezet in 1992, The Freelancer Of The Year een award van ZZP Nederland, of de Galjaardprijs die de vakjury van Logeion ieder jaar uitreikt aan het beste communicatieproject of -activiteit in het publieke domein.

  7. Claim een eigen dag/moment/week op de issuekalender 
    Zo is Secretaressedag jaren geleden op de agenda gezet door Fleurop – en hij staat er nog steeds. En is het elk jaar de tweede zaterdag in mei de Internationale Dag van de Fairtrade, in het leven geroepen door.

Een kanttekening

Niet alle punten – met uitzondering van het eerste – gaan op voor jou. Wat voor jouw bedrijf/organisatie werkt, hangt natuurlijk af van jouw business en de omgeving waarin je opereert.

Blogserie

Om uitgebreide en praktische informatie te geven, zodat je er ook wat mee kunt, verschijnt de komende periode regelmatig een blog. Uiteraard begin ik met punt 1, want dat ligt aan de basis van al jouw in- en externe communicatie, en helemaal als het podium lonkt.   

Is jouw podiumhonger nauwelijks te stillen en duurt het wachten op de blogs te lang, dan kun je natuurlijk altijd gelijk contact opnemen. Dan maken we een afspraak voor een kennismakingsgesprek, en onderzoeken of Wijvan010 je met nieuwswaardige items, die je vaak zelf niet ziet, naar de coulissen kan begeleiden aan de hand van een persbericht, een aantal sessies en/of pr-coaching.


En… dit is natuurlijk gelijk een mooie manier om aan mijn eigen autoriteitspositie te werken 😉

Ja, ik wil weten hoe ik met mijn bedrijf meer in de spotlights kom. 

Wil je dit blog delen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp