ANP Business: de PR-trends voor 2024

Interessante inzichten voor het PR- & Communicatievak

Het speelveld van public relations verandert razendsnel. De impact van AI-technologie op het pr-vak wordt steeds duidelijker. Zo is bij veel pr-bureaus productie meer een co-creatie met AI geworden en de toegevoegde waarde van pr-bureaus verschuift naar strategie. Deze tendens stemt tot nadenken: welke risico’s zijn er als het gaat om veiligheid van data-input? Dit zijn een paar voorbeelden van de uitkomsten die zijn gebundeld in het rapport: De pr-trends van 2024.
ANP Business heeft dit jaar aan tien pr-bureaus gevraagd naar de veranderingen binnen pr, hoe ze daarmee omgaan en hoe ze de toekomst zien voor het vak. Een paar inzichten sprongen eruit en werden door meerdere van onderstaande experts genoemd. Leerzaam voor ons en daarom een goede reden om hun inzichten hier ook te delen.

De 10 geïnterviewden:

  1. Leontine Smith (Smith Communicatie)
  2. Jos Govaart (Coopr)
  3. Leonne van de Ven (De Wolven)
  4. Maitias Rodsevich (PRLab)
  5. Tamira van Woerden (2twintigPR)
  6. Thijs Willekes (So PR)
  7. Kim Vercammen (HPB)
  8. Mark van Gemeren (LDJ)
  9. Marianne de Bruijn (De Bruijn PR)
  10. Daniëlle Tamis (HvdM Public Relations)

De vijf belangrijkste PR-trends in 2024

  1. De impact van AI-technologie op het vak wordt steeds duidelijker. Productie is bij veel bureaus meer een co-creatie met AI geworden en de toegevoegde waarde van pr-bureaus verschuift naar strategie. Ook stemt deze tendens tot nadenken: welke risico’s zijn er als het gaat om veiligheid van data-input?

  2. De steeds grotere hoeveelheid AI-gegenereerde (zwakke) content dwingt tot keuzes in kwaliteit versus kwantiteit. En heeft als gevolg dat authenticiteit en menselijkheid meer focus krijgen in pr-campagnes. Dit leidt onder andere tot een toename in fysiek contact met doelgroepen: op straat of tijdens (pers)events.

  3. Een andere belangrijke uitdaging ligt in het balanceren tussen wat organisaties willen vertellen en wat de maatschappij wil horen, vooral als het gaat om maatschappelijke thema’s. Doordat reputaties kwetsbaarder zijn, ontstaan er nu zelfs subtrends als greenhushing. Waarbij organisaties hun maatschappelijke activiteiten voor zich houden uit angst voor negatieve berichtgeving.

  4. De samenwerking met opdrachtgevers verandert: opdrachtgevers zijn veeleisender, er zijn steeds kortere deadlines en de pitchaanvragen nemen toe. Pr-bureaus moeten nog sneller anticiperen op ontwikkelingen en opdrachtgevers kiezen vaker voor gegarandeerde zichtbaarheid.

  5. Data-driven pr blijft in belang toenemen, waarbij de meetbaarheid van pr-activiteiten en earned media toeneemt door samenwerking met (online) marketing en paid advertising.

Het gehele onderzoek van ANP Business met de uitgebreide interviews is te lezen via het rapport: De PR-trends van 2024

Nog twee extra trends

Veel van deze trends komen overeen met wat Remi Kuchler (Nxt Agency) eind 2023 al vermeldde in dit trend-artikel op Frankwatching.com. Al had hij nog twee punten ter aanvulling op bovenstaande:

  1. VR & AR: het lijkt erop dat virtual reality en augmented reality eindelijk gaan doorbreken in pr.
  2. Micro-influencers en authentieke connecties: het lijkt erop dat we steeds vaker ‘echte’ mensen en ongedwongen content willen zien.

De communicatietrends voor 2024

Net als PR is communicatie als vakgebied ook volop in beweging. Ook hier lijkt op dit moment verandering de enige constante. Jennifer Vogels (Team Lewis) gaf het in haar trend-artikel op Frankwatching.com eind 2023 al aan. Zij laat met de trends voor dit jaar vooral zien dat de veranderingen leiden tot nieuwe waardering voor wat we als mensen toe te voegen hebben.

  1. Interne communicatie wordt strategischer en slimmer. Dit komt met name door handige AI-tools.
  2. Alles moet korter en eenvoudiger, want ons vermogen tot concentratie gaat bergafwaarts. De boodschap van een merk moet beknopt, aantrekkelijk en authentiek zijn.
  3. Bedrijven komen niet meer weg met greenwashing en communicatie over maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid wordt steeds vaker verwacht vanuit onze maatschappij.
  4. Organisaties gaan steeds meer investeren in het ontwikkelen en koesteren van vaardigheden en eigenschappen zoals emotionele intelligentie, communicatie, interpersoonlijke probleemoplossing, strategie op hoog niveau en thought leadership.

Om de komende 5 jaar succesvol te blijven, moeten pr-bureaus zich richten op drie zaken: Doorontwikkeling op het gebied van meetbaarheid en kwalitatieve analyse, het combineren van maatschappelijke voelsprieten met de inzet van Al. In plaats van AL centraal te stellen en het positioneren van het pr-vak als specialisme “, zegt Tamira van Woerden (2twintigPR) in het interview met ANP Business.

Wij nemen haar eerste twee tips graag ter harte (net als alle andere inzichten); met de laatste tip waren wij al aan de slag ;-

Wil je hier meer over weten? Ik heb het er graag met je over tijdens een bakkie pleur.
Plan vooraf wel een afspraak in.

Wil je dit nieuws delen?