Bakkie Pleur #25 – Pauline Schilthuizen

“t Rotterdamse recht voor z’n raap zijn is goed voor het resultaat en voorkomt ruis op de lijn”

Het 25e bakkie Pleur drink ik met Pauline Schilthuizen, senior-communicatieadviseur bij Servicecentrum Drechtsteden en op dit moment als bestuursvoorlichter werkzaam voor de gemeente Alblasserdam.  Zij komt uit Dordrecht met de Waterbus naar het Noordereiland ‘gefietst’. Zij is trots op deze prestatie en ik op die van mij: de helft van de 50-Bakkies-Pleur-Challenge zit erop. BAM! 

“Ik heb me aangemeld voor een bakkie, omdat ik destijds bij de opleiding tot senior-communicatieadviseur van Van der Hilst waar we elkaar van kennen merkte dat we vrijwel hetzelfde tegen het communicatievak aankijken. Dat bleek regelmatig uit de vragen die wij in de les stelden en de manier waarop wij onze opdrachten maakten. Daarnaast hebben we allebei al de nodige vlieguren in het vak gemaakt en in diverse bedrijven ervaring opgedaan. We hebben gewoon een goede vakinhoudelijke klik. Sowieso vind ik het leuk om samen over het vak te kletsen! Zeker nu je je eigen pr-bureau bent gestart en ik je ondernemersverhalen hoor. Dat inspireert me enorm!”

Speciale Rotterdamse herinnering?

“Ook al woonde ik als kind in Dordrecht, een groot deel van het sociale leven van ons gezin speelde zich af in Rotterdam, waar mijn oma woonde en mijn vader werkte bij het chemieconcern Dow Chemical.  Het kantoor zat toen op het Weena, net voorbij het hertenkamp, en als er iets te doen was in Rotterdam, nam mijn vader ons mee. Mijn zussen en ik vierden er onze ‘zindag’ zoals onze verjaardagen altijd heetten. We mochten op die dag onze eigen zin doen en dat was toch vaak een dagje 010. Ik ben eind november jarig en herinner me levendig de speciale Sinterklaas-etalages van de Bijenkorf met klimmende Pietjes, rijdende treintjes vol pakjes en schoorstenen met echte rook waar we met z’n drieën uren naar kon kijken. En dan mochten we voor een rijksdaalder iets kopen op de speelgoedafdeling, echt een feest! En ook de kabelbaan die in 1970 over de Coolsingel ging kan ik me nog goed voor de geest halen. Op mijn 14e had ik ook mijn eerste vakantiebaan in Rotterdam, op de kopieerkamer bij mijn vader op kantoor.”

Opvallend?

“Aan de directheid en het recht voor z’n raap zijn van de Rotterdammerts heb ik erg moeten wennen. Daar staat tegenover dat je wél weet waar je aan toe bent. Geen gedraai maar to-the-point. Dat is ook beter voor het resultaat. Anders zit er ruis op de lijn en dat moet je natuurlijk als communicatiemens niet hebben. Ik hou net als Rotterdammers van aanpakken. Niet oeverloos overleggen en plannen schrijven maar handen uit de mouwen en aan de slag.”

Uitdaging?

“Ik geef communicatieadvies aan de twee Alblasserdamse wethouders Arjan Kraijo en Peter Verheij en ondersteun de communicatie van veel van de projecten in hun portefeuille. Mijn belangrijkste klussen zijn op dit moment de renovatie van het gemeentehuis en het Raadhuisplein, en de herontwikkeling van het havengebied van Alblasserdam. Door de renovatie van het gemeentehuis werken we tijdelijk op verschillende locaties. Dat betekent dat je meer moeite moet doen om collega’s en wethouders te spreken, je loopt elkaar wat minder snel ‘zomaar’ tegen het lijf.  Gelukkig hebben we sinds een half jaar een sociaal intranet met een chatfunctie waardoor we toch in contact blijven maar ik mis de praatjes bij de koffieautomaat, die ik niet alleen gezellig maar vooral heel waardevol vind. Het college van Alblasserdam hecht aan samenwerking met de samenleving; ons collegeprogramma heet niet voor niets samenlevingsagenda. Niet het college maar inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties weten wat goed is voor het dorp, zij wonen en werken er immers. In de praktijk betekent dat dat we deze partijen nauw betrekken bij nieuwe ontwikkelingen en laten participeren. Ik vind het hartstikke leuk om dat te helpen organiseren en mee te denken hoe we de juiste mensen bereiken. Voor sommige projectleiders was ‘de Alblasserdamse manier van werken’ wennen, want zij moeten stappen inlassen waarin de samenleving kan meedenken. Dat haalt de vaart eruit. Gelukkig ervaren ze dat je met participatie betrokkenheid creëert, achteraf minder ‘gedoe’ hebt en tot mooie resultaten komt. PR zou zeker positief kunnen bijdragen, bijvoorbeeld door die succesverhalen veel meer te delen.”

Trend?

“Begin van het jaar publiceert onze vakorganisatie Logeion altijd de nieuwe communicatietrends. Ik probeer die te volgen en bij te blijven maar realiseer me steeds vaker dat er zoveel nieuwe ontwikkelingen in het vak zijn dat ik het bijna niet meer kan bijhouden. Ik was altijd een allrounder maar wil je vakinhoudelijk goed bij blijven dan móet je je bijna wel specialiseren. Dat doe ik daarom nu, in overheids- en burgerparticipatie.  Ik ben blij dat ik deel uit maak van een team met 50 vakgenoten bij het Servicecentrum Drechtsteden. Onze communicatieafdeling levert communicatieadvies en – ondersteuning in de volle breedte van het vak aan 7 gemeenten en ondersteunende organisaties in de Drechtsteden. Met elkaar hebben we een schat aan vakkennis en –ervaring in huis. Als onderdeel van ons interne brandingsverhaal hebben we de zeven zekerheden van onze afdeling benoemd. Een daarvan is ‘1=50’. Huur je één adviseur in, dan krijg je de andere 49 er gratis bij. Sowieso belangrijk om een groot netwerk te hebben, want dat wat je zelf niet kan, kun je bij een ander beleggen of navragen.”

Conclusie?

“Dit bakkie bevestigt weer dat we een goede klik samen hebben; en je hebt me geïnspireerd om vaker buiten mijn eigen netwerk functioneel te gaan koffiedrinken!”

Heb je ook zin in een bakkie Pleur? Meld je aan!

Wil je dit blog delen?