“Waarom dit bakkie? Nou, ik wilde je gewoon graag weer zien. Ik was stik nieuwsgierig naar het pad dat je hebt afgelegd. Destijds bij de afdeling Communicatie van politie Rotterdam-Rijnmond aan het Doelwater was ik nog een pup in het vak en keek toen enorm tegen je op. Wat voelde ik me enorm welkom bij jullie op de kamer!”
“Ik ben geboren en getogen op Rotterdam-Zuid. Voorheen was dat mijn hele wereld. De stad was echt een brug te ver. Nu is heel Rotterdam mijn stad. En als men er niet naar vraagt of het niet direct hoort aan mijn onvervalste Rotterdamse tongval, dan vertel ik er zelf wel over. Ik vind alleen wel dat onze stad in een spagaat zit. Aan de ene kant groots en meeslepend, de sky is letterlijk ‘the limit’ en tegelijkertijd verdienen startende ondernemers en kleine initiatieven ook aandacht. Plekken als de Pannekoekstraat en Katendrecht op de Kop van Zuid, de knusheid die daar heerst; daar word ik echt blij van. Rotterdam is een echte stad van doeners. Allerlei initiatieven worden al gestart, terwijl de besluitvorming vaak nog niet rond is. In diverse netwerken wordt dan al druk gezocht naar geschikte mensen om het initiatief verder te brengen en om het mogelijk te kunnen maken. Meestal komt het dan wel goed. Kenmerkend hierbij is de Rotterdamse aanpak. Vooraf goed over iets nadenken en dan met veel energie en voortvarendheid aan de slag. Dus geen losse flodder of enkele steekwoorden op een bierviltje. Ga je dan toch een keer op je bek, dan is dat hier helemaal niet erg!”
“Op dit moment vind ik storytelling een hype, vooral – omdat ooit iemand heeft bedacht dat het een hype is. Storytelling is al eeuwenoud en dus allesbehalve vernieuwend. Relatief nieuw is het inzicht dat je verhalen zakelijk kunt inzetten. Ik vind het belangrijk om het goede verhaal over storytelling naar buiten te brengen. Nu wordt niet altijd het juiste verteld en dat gaat ten koste van de kracht van storytelling. Het is nu eenmaal niet het antwoord op elk organisatievraagstuk. Storytelling inzetten vraagt daarnaast een zekere rust en die keuze moet weloverwogen gemaakt worden. Investeer als organisatie dus in iemand die aantoonbare ervaring heeft met de zakelijke toepassing van verhalen. Schroom niet om goed door te vragen, want iedereen noemt zich tegenwoordig storyteller. Het liefst heb ik dat een organisatie me belt en aangeeft dat hij verbinding mist met zijn klant(en) en/of medewerkers. Storytelling is dan een krachtig middel, want door gericht verhalen op te halen weet je wat er écht leeft en speelt binnen en buiten de organisatie. Deze inzichten helpen je om je communicatie beter te richten. Sowieso zijn verhalen een krachtig middel om elkaar beter te begrijpen.
Een andere trend is dat veel opdrachtgevers vaak niet weten wat nu precies hun communicatieprobleem is. Op zich niet vreemd, want de meeste opdrachtgevers zijn geen communicatiemensen. Daarom start ik bij een nieuwe opdrachtgever meestal eerst met een kort kwalitatief onderzoek (óók een vorm van storytelling!) om zo de communicatievraag en behoefte helder te krijgen. Het resultaat is dat we negen van de tien keer uitkomen op een andere invulling van de communicatieondersteuning dan in eerste instantie was gevraagd.”.
“Doe de volgende keer nog maar zo’n dosis inspiratie, maar dan bij een ontbijt! Wat een stoere keuzes heb jij gemaakt, Es, en wat sta je met je voeten stevig in de realiteit. Ik ga nu nog voor de veilige weg door deels in loondienst te werken en deels als freelancer aan de slag te zijn. Dat is niet altijd even ideaal, soms is het gewoon kak! Maar … door deze constructie heb ik wel ontdekt dat ik geen geboren workaholic ben. Haha”
Heb je ook zin in een bakkie Pleur? Meld je aan!
Wijvan010
Het Industriegebouw
Goudsesingel 102
3011 KD Rotterdam
info@wijvan010.nl
Foto’s: Studio Bauman | Op alle beelden berust copyright Vormgeving: Renew Identity