De zes misvattingen over PR

Zes PR-mythes ontmaskerd

Ruim vijftien jaar werk ik nu al met veel plezier in de wondere wereld van PR. En nog altijd stuit ik regelmatig op misvattingen over het vak. Die wil ik graag met je delen en ‘ontmaskeren’.

1. PR levert altijd media-aandacht op

>> Kan, maar die vlieger gaat helaas niet altijd op. Media-aandacht voor jouw verhaal is afhankelijk van meerdere factoren die niet allemaal tegelijk hoeven worden afgevinkt. Wat je wilt vertellen moet nieuwswaardig zijn, bij voorkeur aanhaken op de actualiteit en met een beetje geluk inpassen in het verhaal waar een journalist aan werkt (of gaat werken). Daarnaast moet het een persoonlijk ervaringsverhaal van een gebruiker bevatten (bewijs dat iets werkt, heeft gedaan, zijn/haar ervaring etc.), een duidelijke afzender hebben, naar de juiste media gestuurd worden en natuurlijk de perfecte timing hebben. Een aansprekende kop en een prikkelende onderwerpregel helpen uiteraard ook mee. Bij voorkeur weer afgestemd op de ontvangende journalist. Is het bericht bestemd voor 010-media? Vergeet daar dan ‘Rotterdam’ niet te melden!

 

2. PR zorgt bij mijn event voor een persvak vol journalisten

Toffe gedachte, maar in deze tijd met zoveel verschillende soorten media is dat echt niet realistisch. Journalisten komen nog maar weinig achter hun scherm vandaan. Doen ze dat wel, dan moet in ieder geval de basis op orde zijn, zoals hierboven bij punt 1 is genoemd en het event moet héél bijzonder en exclusief zijn. 

3. De PR-dame kent alle journalisten

>> Zeker, maar echt niet allemaal. Een PR-netwerk opbouwen kost tijd en is per organisatie en opdracht branche- en themaspecifiek. Daarbij zijn journalisten niet honkvast en wisselen ze nog wel eens van onderwerp, redactie, medium of baan ;-). Dus bij elke nieuwe klant (en opdracht) leun ik vanzelfsprekend op mijn bestaande netwerk, maar ga ik na of ik echt alle media voor dat verhaal in beeld heb. Hierbij maak ik dankbaar gebruik van PR-Dashboard waarop Wijvan010 een abonnement heeft met daarin ruim 12.000 contacten.

4. PR is gratis

>> PR is meestal niet gratis, want het kost doorgaans tijd, geduld, een goede voorbereiding, en vereist soms zelfs een lange adem. Daar gaat meestal een gedegen voorbereiding aan vooraf en een ‘kloppende’ timing. Kom je door een persactie dezelfde dag nog in het nieuws of schuif je ’s avonds aan tafel aan bij een talkshow, dan heb je vergeleken met betaalde aandacht, een koopje!

5. PR is niet in euro’s uit te drukken

>> Zeker wel. Iedere publicatie, in welk medium dan ook, wordt vergeleken met de advertentiewaarde. Bij monitoringtools als Media Info Groep en/of Clipit wordt dit bij iedere publicatie vermeld. Daarbij blijkt uit diverse internationale onderzoeken dat lezers of kijkers een redactioneel artikel of RTV-item geloofwaardiger beoordelen en zwaarder wegen (3.4 maal hoger) dan een (betaalde) advertentie of commercial. Op gebied van ‘vertrouwen’ wint de vrije publiciteit van de advertentie.  Niet vreemd, want de journalist heeft er zijn eigen sausje aan toegevoegd. Daarom wordt bij de media-analyse de advertentiewaarde vermenigvuldigd met een multiplier. Bij ons is dat maal 3.4. De twee genoemde monitoringtools hanteren een vergelijkbare methode.

6. PR is altijd iets exclusief aanbieden bij media

>> Dat is een mogelijkheid, maar geen vaststaand feit. Iets exclusief aanbieden bij een medium of journalist doe ik alleen als je bijna 100% zeker weet dat die er iets mee kan en/of gaat doen. En dat dit het platform is waar jouw verhaal het beste past, omdat daar jouw doelgroep zit.

 

Meer weten over de inzet van PR voor jouw bedrijf?
Ik heb het er graag met je over tijdens een bakkie pleur.

Wil je dit blog delen?