Facebook logo Twitter logo LinkedIn logo Pinterest logo

Euromast langs de Rotterdamse meetlat

  • Opbouw van de Euromast[/caption]

Langs de Rotterdamse Meetlat

Deze week: de Euromast

“Mot je dat uitzicht zien?” Menig Rotterdammer roept dit nog steeds verbaasd uit als die bovenop de hoogste paal van de stad staat. Wijvan010 onderzoekt de komende maanden échte Rotterdamse producten en diensten.Van Rotterdamse kaas tot Rotterdamse snoepjes en van de snoepjes door naar de Erasmusbrug, de watertaxi en de Euromast; lekker om te eten en leuk om te doen. Wat maakt hen nou zo Rotterdams en valt dit te meten aan onze Rotterdamse meetlat – rauw, echt, trouw, eerlijk, modern en hardwerkend? Wij nemen jullie mee en checken deze week het typische Rotterdamse icoon, de Euromast.

We gaan terug naar 1958; het jaar waarin op 10 december de eerste paal van de Euromast werd geslagen. De Rotterdamse arbeiders hebben zich maanden in het zweet gewerkt om Rotterdam trotse eigenaar te maken van het hoogste gebouw van Nederland. Wie over de toenmalige snelwegen naar 010 reed, zag direct de hoge toren recht voor zich uitsteken. Een mooie blikvanger om Rotterdam te promoten; niks mis mee vindt Wijvan010!

Niet bij de pakken neerzitten
Om de betonnen paal wat van de nodige activiteiten te voorzien, zorgde architect Maaskant samen met aannemer J.P. van Eesteren ervoor dat de toren op 32 meter hoogte van een replica van een scheepsbrug werd voorzien; compleet met navigatieapparatuur en kaartenkamer. Het doel ervan? Op die manier konden bezoekers ervaren hoe het is om een zeeschip te besturen. Supertof idee en gave publiekstrekker, vindt Wijvan010.
In het kraaiennest (de top van de betonnen paal op 100 meter hoogte) werden twee restaurants gevestigd. Het publieksrestaurant was, zoals de naam al doet vermoeden, bedoeld voor het publiek; gebouwd als een theater, uitzicht over Rotterdam en ontworpen in diverse oranjetinten. De Rottiserie was bedoeld voor het hogere segment; luxe ambiance, zilveren bestek en een eersteklas kaart. Ach ja, wij Rotterdammers houden nou eenmaal van duidelijkheid.

Wij laten ons niet kisten
Het succes van de Euromast bleef in de jaren ’60 en ’70 niet onopgemerkt en leek het er even op dat het icoon niet meer het hoogste gebouw van Nederland was. Maar, de directe Rotterdamse arbeider zat in de jaren ’70 niet bij de pakken neer en besloot maar liefst vijfentachtig meter erbij te plaatsen. Rotterdam is immers ‘nooit af’ en met hardwerken kom je er vanzelf. Om ervoor te zorgen dat de betonnen paal met zijn tijd meeging, kreeg de Euromast in 2004 een complete metamorfose. Zo pakte ontwerper Jan des Bouvrie het interieur aan, werd er een nieuwe kaart gepresenteerd en was Rotterdam wederom een moderne horecagelegenheid rijker! Wij Rotterdammers denken in kansen, daar houden wij van!

Typisch Rotterdams
Laten we de paal niet teveel inpakken; de Euromast is een icoon en heeft niet voor niets de bijnaam ‘de Reus van Rotterdam’. Onze publiekstrekker én blikvanger is de hoogste toren van Nederland en wij Rotterdammers zorgen ervoor dat het zo blijft. Niet hip, want hip is kortstondig, maar echt ‘What you see is what you get!’ Ook al is de paal opgeleukt met restaurantjes, het blijft een betonnen paal. Die is rauw, modern, eerlijk en gaat met zijn tijd mee. De Euromast is er al jaren voor elke generatie. De Euromast heeft samen met de arbeider keihard gewerkt en direct gehandeld om te ontstaan, om te blijven bestaan en om te vernieuwen; ongelooflijk authentiek en eerlijk. Wij zijn trots op de Euromast en kunnen niet wachten om er snel weer te gaan eten; gewoon in het normale restaurant… Dan doen we immers al gek genoeg.

“Dat PR niet van de laatste jaren is, blijkt uit de manier waarop de Euromast destijds de publiciteit opzocht. Zo riep het Algemeen Dagblad zijn lezers op om te raden wanneer de Euromast het hoogste punt zou bereiken. De 50 cent extra die de deelnemers op de briefkaart konden plakken, werd gedoneerd aan het Prinses Beatrix-polifonds. Het verbaast je vast niet dat de actie een groot succes werd. De actie bracht meer dan
fl. 67.000,= in het laatje en de ruim 100 meter hoge Euromast werd officieel geopend; als hoogste gebouw van Nederland. Wij vinden die publiciteitsstunt natuurlijk een gouden zet.“

PS. Wij zijn overigens wel benieuwd in hoeverre de Euromast als icoon in het hart van de Rotterdammer is gesloten; vind jij dat een onderzoekje waard? Deel hieronder je reactie.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Leave a Reply