Identity Games zet succesvol tv-programma om naar populair bordspel

Winnaar Speelgoed van het Jaar en genomineerd voor publieksprijs

Rotterdam, 18 oktober 2023 – De Rotterdamse spelleninnovator Identity Games heeft een track record als het gaat om tv-programma’s omzetten naar populaire bordspellen. Aan die lijst is sinds kort De Verraders toegevoegd. Dit spannende programma is al enkele seizoenen op tv te volgen bij RTL en via de streamingdienst Videoland. Sinds kort is het als bordspel op de markt. Met succes. Het spel heeft onlangs de prijs Speelgoed van het Jaar in de wacht gesleept in de categorie Kidult 18+ en is bovendien genomineerd voor de publieksprijs. Op 9 november wordt de winnaar daarvan bekendgemaakt.

Laurens Mensink (Board Game Developer) en Jan-Maurits Duparc (Chief Creations) vertellen over het omzetten van een bekend tv-format naar een bordspel en dan nu De Verraders in het bijzonder.

Identity Games vertaalt succesvolle tv-programma's naar spellen

Eerder maakte Identity Games onder meer al bordspelkaskrakers van ‘Ik hou van Holland’, ‘De Lama’s’, ‘The Voice of Holland’ en ‘Het Grote ERGER JE WEL Voetbalspel’ met de mannen van Vandaag Inside. Dat succes bracht producent IDTV van De Verraders wederom bij Identity Games. “Dan ga je dus kijken wat je voor elkaar kunt betekenen als het gaat om het omzetten van een bekend tv-format naar een bordspel”, zegt Jan-Maurits Duparc, Chief Creation bij Identity Games. “Daartoe hanteren we succesfactoren van eerdere ‘tv-spelomzettingen’ waarbij de eerste stap het bekijken van het tv-programma is en zorgen dat de essentie van het spel begrepen wordt. Daarna hadden we een gesprek met de bedenkers van het programma. Zij zijn ook intensief bij de ontwikkeling van het bordspel betrokken geweest. We hebben een voorstel gedaan aan de bedenkers hoe het bordspel eruit zou kunnen zien en welke elementen we van het tv-programma wel of niet gebruiken. Daar zijn we na hun feedback verder mee aan de slag gegaan.”

Sfeer erin stoppen

Laurens Mensink, Board Game Developer bij Identity Games, vult aan: “Ook proberen we zoveel mogelijk de sfeer van het tv-programma in het spel te stoppen. Naast die sfeer moet het logisch zijn dat er een bordspel van is. Meestal lukt dat goed bij spelprogramma’s of quizzen. Want ook al is bijvoorbeeld ‘Heel Holland Bakt’ een heel populair programma; het is dus onlogisch om daar een bordspel van te maken. Gewoonweg omdat het spelelement ontbreekt. Dat heb je natuurlijk wel bij De Verraders. Leuk is natuurlijk ook dat je via het spel in de huid kunt kruipen van de BN’ers die aan het programma hebben meegedaan, en onder de huid kunt kruipen van je tegenstand ers. Zelf zijn we fans van het tv-programma. Des te jammer is het dat we het spel wel zelf hebben ontwikkeld, maar het nooit kunnen spelen, omdat we alle missies al kennen.”

Creatief proces

De ontwikkeling en productie van het spel De Verraders heeft alles bij elkaar een jaar geduurd. Duparc: “Hiervan zijn twee tot drie maanden voor het creatieve proces. Het spel hebben we tussendoor ook steeds getest. Intern met collega’s, in onze vriendenkring en met fans van het programma. In het bordspel speel je samen missies om een pot met zilver te vullen. Alles bij elkaar telt het spel zes avonturen en per avontuur zijn er vier missies. Tijdens het testen is in ieder geval één missie aangepast. Mensen moesten ‘koud’ bellen met een restaurant, maar dat vonden de testers niet fijn. Dat is iemand die men kent geworden. Wat natuurlijk ook anders is, is de tijdsduur. Het tv-programma duurt veertien dagen met twintig deelnemers, en mensen die afvallen. Het spel speel je in maximaal 1,5 uur met vier tot zes spelers waarbij iedereen in het spel blijft. Wel – en dat is in tegenstelling tot het tv-programma – de essentie van het bordspel, bevindt zich een verrader met geheime opdrachten onder de deelnemers. Die moet je zien te ontmaskeren. Of misschien ben je zelf wel de verrader?”

Verkoop gestegen

Het spel is inmiddels te koop in verschillende landen. Identity Games verwacht in de Benelux circa 27.000 spellen te verkopen. Mede dankzij de start van de Halloween-editie van De Verraders op Videoland en de start van de Belgische editie op VTM in september van dit jaar. Daarnaast wordt het spel door partner Goliath in circa vijftien andere landen verkocht waar De Verraders wordt uitgezonden, zoals Engeland, Spanje, Noorwegen en Duitsland. In Engeland en Duitsland gaat de verkoop zeer goed. “Wellicht dat we het aantal avonturen in het spel nog uitbreiden. Maar dat moeten we nog even bekijken”, aldus Duparc.

Publicatie

Ben jij geïnteresseerd? Ik heb het er graag met je over tijdens een bakkie pleur.
Plan vooraf wel een afspraak in.

Wil je dit persbericht delen?