Brand PR .

‘Kerstboom eruit, Kamerplant erin!’

Zodra de kerstboom begin januari wordt opgeruimd, ziet het er kaal uit in veel Nederlandse huiskamers. Hoe vul je die lege plek op en breng je de gezelligheid weer terug? Simpel: ‘Kerstboom eruit, Kamerplant erin!’
Bloemenbureau Holland introduceerde hiervoor de Wisseltruck: een ‘wisselmachine-vrachtwagen’ die toerde langs Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Den Bosch. Ter plekke ‘toverde’ hij de meegebrachte kerstbomen van inwoners om tot sfeervolle kamerplanten. Dit alles in een sprookjesachtig schouwspel met bevlogen acteurs en wonderlijke licht- en geluidseffecten. Alleen mensen moeten wel weten dat de Wisseltruck langskomt, en op het idee worden gebracht meteen ander groen in huis te halen.

Vraag

Hoe brengen we de ‘Wisseltruck’ uitgebreid onder de aandacht bij het grote publiek? Via free publicity, zodat de inwoners van die vier steden hun bomen komen inwisselen bij de truck, en dat mensen ‘en masse’ mooie kamerplanten in huis halen in januari. Want om dat laatste is het natuurlijk te doen. 

Logo Bloembureau Holland, klant van Wijvan010

Resultaten

Naast deze te gekke reactie, kregen we respons van de media. De lokale/regionale free publicity campagne leverde onder meer artikelen op in AD Haagsche Courant en het AD Utrechts Nieuwsblad. Er waren eveneens interviews bij Omroep West en RTV Noord-Holland.
Ook landelijk bleef de Wisseltruck niet onopgemerkt: het (destijds) populaire Radio 538-programma ‘Evers staat op’ besteedde aandacht aan de actie.

Bekijk de actie

Onze Rotterdamse aanpak

Als het gaat om het genereren van free publicity zit Wijvan010 op het puntje van haar stoel. We kennen de weg en weten wat werkt. Ook voor deze opdracht benaderden we met plezier de regionale en lokale rtv en (online)media van de vier grote steden die de Wisseltruck aandeed.
Om te laten zien wat de effectiviteit van de pr-inzet is – als klant wil je immers wel waarde voor je geld – deden we een offline en online monitoring en lieten er een berekening op los (in €). Ook werd door ons de social-mediarapportage opgeleverd (via de online monitoringstool Coosto).

Bekijk video

Wil je eens met ons sparren over hoe wij het echte verhaal van jóuw organisatie kunnen communiceren? We spreken je graag.

Wil je deze case delen?