Waar je op moet letten bij de lancering van een nieuw “product” in de media

9 ingrediënten die zorgen voor dé perfecte timing

Bij de lancering van een nieuw “product” (product, dienst, systeem etc.) wil je natuurlijk ook dat de media reuring hieraan geeft. Dus dat er voor, op de dag zelf en erna over wordt bericht via de media. Ergens moet er dus een moment worden geprikt dat je met je nieuwe “product” naar buiten komt. Maar wat en wanneer is nu het beste moment? Hierbij ga ik ervan uit dat het nieuwe “product” enige nieuwswaarde heeft voor een (specifieke) doelgroep en dat het iets voor hen oplost, of past bij een maatschappelijke beweging of issue.

1. Zorg dat de basis rondom het nieuwe “product” gereed is

Voordat de lancering kan plaatsvinden, moeten wel enkele communicatieve zaken rondom het nieuwe product op orde zijn. Zo spreekt het voor zich dat het “product” bij de lancering beschikbaar moet zijn (of binnen afzienbare tijd), en dat je duidelijke foto’s en een goede (product)beschrijving tot je beschikking hebt. Daarnaast is het belangrijk dat een journalist (online) informatie over het product (en de organisatie) kan vinden. Handig als de website gereed en in de lucht is. Verder wil een journalist de informatie die jij toestuurt kunnen verifiëren. Ook wil hij het “product” ervaren (dat doe hijzelf of iemand waarvoor het “product” bestemd is). Die review is belangrijk voor de geloofwaardigheid van zijn verhaal. Zorg ook voor een contactpersoon binnen de organisatie die de journalist bij eventuele vragen kan benaderen.

2. Bepaal voor welke media jouw nieuwe “product” interessant is

Is jouw product bestemd voor B2B-klanten, of juist voor de (massa) consument, of alleen voor vrouwen of mannen? Bij iedere doelgroep horen verschillende typen media, ieder met hun eigen profiel, thema’s, rubrieken, sfeer, tekst, design, oplage en bereik. Denk aan: vakmedia, landelijke nieuwsmedia of het lokale suffertje in jouw gemeente. Maak hierbij wel onderscheid in online, print, tv, radio en vergeet vooral de nog steeds groeiende groep bloggers niet. Heb je eenmaal de media in kaart gebracht, selecteer dan jouw top 10 van target-media waarvan je hoopt dat die over jouw “product” gaan berichten.

3. Ga na wanneer jouw target-media verschijnen of te zien zijn

Die top 10 van niet te missen media bepaal je onder meer door de verschijningsdatum van iedere gedrukte titel na te gaan, of te weten wanneer jouw favoriete rtv-programma wordt uitgezonden. Wordt de productlancering vergezeld door een pr-actie en hoop je hiervoor Editie NL te interesseren, kies dan bij voorkeur bij het bepalen van de perfecte timing voor een doordeweekse dag. In het weekend wordt Editie NL niet uitgezonden, dus kleine kans dat er iemand van de redactie langskomt. En dat geldt doorgaans ook voor de lokale krant. Die redacties zijn meestal in het weekend niet bezet. Jouw (event rondom het) nieuwe “product” moet wel heel bijzonder zijn, en passen bij het nieuws waar heel Nederland zich op dat moment mee bezighoudt, wil hierop een uitzondering worden gemaakt.

4. Check de sluitingsdatum van de redacties van jouw target-media

Weet je de verschijningsdatum van jouw top 10, dan is het ook zaak om bij rtv en printmedia de sluitingsdatum van de redacties na te gaan en mee te nemen in jouw planning. Zo verschijnen de meeste huis-aan-huis-bladen een keer per week op woensdag en wisselt de deadline per regio. Meestal is dit de vrijdag ervoor of als uiterste tijdstip maandagochtend voor 11.00 uur. Voor de weekendeditie van een landelijke krant gelden weer andere tijdstippen. Verdiep je hier vooraf in. Bij online media, sociale media en bloggers kun je aan de andere kant weer verrast worden door de grote snelheid van plaatsing. Hou hier ook rekening mee. Ik ga ervan uit dat je zelf de regie op jouw nieuws wilt houden.

5. Onderhoud goede contacten met relevante journalisten

Zorg dat je een relatie opbouwt, en onderhoudt, met journalisten die schrijven over de branche, sector, markt of over het specifieke thema waar dit nieuwe “product” een oplossing voor is. Zeker als je die journalist(en) nog niet (goed) kent. Op die manier kun je exclusief je nieuwe product aanbieden, en desgewenst door hem laten uitproberen. Wees dan niet bang voor een realistische review; die ook wel eens niet positief kan uitvallen. Met een beetje mazzel kun je aanhaken bij een verhaal waar hij wellicht al mee bezig is en waar je nieuwe “product” goed bij aansluit. Goed contact hebben met de media is een van de succesfactoren die jouw beste moment mede bepalen.

6. Vergeet de events, beurzen en themaweken niet

Speel in op de actualiteit en de al bestaande momenten. In jouw sector of branche zijn vast al bijzondere events, beurzen of themaweken gepland of komt er binnenkort een bekend persoon naar Nederland die iedereen graag wil zien, of ontmoeten. Denk ter inspiratie aan Richard Branson die op 4 oktober tijdens Inspiration360 in het Ziggo Dome staat. Check deze kalenders, want het is goed mogelijk dat de lancering van jouw “product” hierbij uitstekend past en/of kan aanhaken. De journalist en/of fotograaf waren toch al van plan om dit event te bezoeken, je doelgroep is aanwezig en kan je nieuwe “product” ervaren. Dit alles kan je in de kosten en inspanning schelen. Daartegenover staat dat je mogelijk niet de enige bent die ‘dit moment’ claimt, en je dus de media-aandacht moet delen of dat die juist naar een andere nieuwswaardiger introductie uitgaat.

7. Check de issuekalender

Neem in je overweging ook de issuekalender mee. Hierop staan alle dagen van het jaar met per dag De Week of Dag Van .. Er gaat geen dag voorbij of er is wel aandacht voor de Dag van … Bijvoorbeeld op 1 maart de Nationale Complimentendag, op 16 oktober Wereld Voedseldag en op 1 december Wereld Aidsdag. Je kan bij het bepalen van jouw perfecte timing voor de lancering meeliften op de media-aandacht rondom zo’n dag. Het nadeel kan zijn dat zo’n dag pas over een half jaar is. Natuurlijk kan je zelf ook de Dag Van … in het leven roepen. Dat is niet helemaal onoverkomelijk. Zo heeft 3FM DJ Giel Beelen drie jaar geleden op 30 september De Nationale Broer en Zus-dag in het leven geroepen. Op die dag laat je aan je broer of zus weten hoeveel die voor je betekent.

8. Voor bepalen beste verzenddag persbericht, check deze infographic

Moet je nu het persbericht op maandag of op woensdag verzenden? Of is het zinvol om op vrijdag een bericht te versturen? Een onderzoek van PR.co lijkt het antwoord te geven. De resultaten zijn overzichtelijk samengevat op communicatieonline.nl in één infographic.
Kort samengevat worden persberichten volgens de resultaten het best bekeken door journalisten wanneer ze op woensdag in hun mailbox verschijnen. Daarentegen worden de meeste persberichten op dinsdag en donderdag echt gepubliceerd. Verder blijkt dat een grote perslijst niet altijd resulteert in meer publicaties.


9. Kies met zorg het tijdstip uit

Nog een laatste aandachtspunt: het tijdstip van versturen van een persbericht kan ook tot hoofdbrekens zorgen. De meeste redactievergaderingen, zeker bij tv, zijn in de ochtend, dus dan is het aan te raden om je persbericht voor 10.00 uur uit te sturen (of te bellen), maar dan heb je wel de meeste concurrentie. Tegen het eind van de middag, tussen 16.00 en 17.00 uur kun je soms nog ‘gaatjes’ vullen in een artikel of alvast een aankondiging doen voor de redactievergadering de volgende dag.

 

Heb je eenmaal je perfecte timing voor de lancering van je nieuwe “product” bepaald, en alles richting de media loopt op rolletjes in aanloop naar die GROTE dag. Dan nog kan het zijn dat een wereldwijde gebeurtenis als een vliegtuigramp, aardbeving of aanslag jouw perfecte timing overrulet.

Ga jij binnenkort een nieuw product, dienst of systeem introduceren? We helpen je graag het perfecte moment voor de mediabenadering te kiezen. Want, Timing is Key!

Wil je dit blog delen?