Facebook logo Twitter logo LinkedIn logo Pinterest logo

De Stadsmariniers Rotterdam op Instagram

De Stadsmariniers Rotterdam waren benieuwd hoe zij het beste als groep (online) naar buiten konden treden. Uit een pr-scan van Wijvan010 bleek dat hun communicatie meer in lijn moest worden gebracht, en hoognodig geactualiseerd. Na een ‘rondje langs de velden’ bleek dat de Stadsmariniers vooral behoefte hadden aan een online platform. De vraag was welke. Een brainstorm en enkele voorstellen later kwam het fotoplatform Instagram als beste naar voren. Op 1 januari 2018 is @stadsmariniers op Instagram gelanceerd. Iedere week is hier, wisselend, een andere Stadsmarinier te volgen.

Wat doen de Stadsmariniers Rotterdam?
De Stadsmariniers Rotterdam zijn speciaal door het college van burgemeester en wethouders aangesteld om de hardnekkig veiligheidsproblemen in bepaalde gebieden in onze stad op te lossen. Het verbeteren van de veiligheid staat al sinds 2002 hoog op de prioriteitenlijst van de gemeente Rotterdam.
De aanpak is praktisch. De ene keer is een Stadsmarinier de trekker van een veiligheidsissue, de andere keer het breekijzer, maar in de meeste gevallen het cement of de smeerolie tussen de samenwerkingspartners. De gemene deler is dat zij ‘blinde vlekken’ in het belang van de veiligheid in de stad opsporen, op die plekken waar de reguliere organisaties geen zicht op hebben. Als het nodig is, kunnen ze een sfeer van urgentie oproepen, en zaken versnellen doordat zij over eigen middelen beschikken. Belangrijk is dat Rotterdammers zien dat er iets gebeurt in hun wijk om het beter te maken.  Dit nalezende is het niet gek dat ze ook wel ‘superambtenaren’ worden genoemd.
Momenteel zijn er zeven stadsmariniers in Rotterdam waarvan het merendeel actief is in wijken waar sterk behoefte is aan een specifieke veiligheidsaanpak, en die op het laatste wijkprofiel niet hoog scoorden. De andere zijn verantwoordelijk voor thema’s als High Impact Crime en Ondermijning.
Meer informatie, zie de website.

De vraag
Hoe kunnen wij als Stadsmariniers Rotterdam het beste als groep naar buiten treden en ons (online) profileren? Welk social media-platform past bij dit onderwerp, en bij ons, en wat voor berichtgeving moeten wij gebruiken?

Onze Rotterdamse aanpak
Wijvan010 heeft eerst de communicatie langs de Rotterdamse Meetlat gelegd (onze eigen pr-scan). Hieruit bleek dat de informatie over de Stadsmariniers op de website www.rotterdam.nl sterk verouderd was en toe was aan een update. Daarnaast is het merendeel van de Stadsmariniers actief op Twitter, maar daar was toen geen eenduidige uitstraling. Aan de hand van deze blauwdruk van de communicatie zijn alle Stadsmariniers gevraagd naar hun communicatiebehoefte. Een gemeenschappelijk social media-platform was de grote wens. Uit een gezamenlijke brainstorm en enkele voorstellen later kwam Instagram als best passend bij hun wensen en behoeften uit de bus.

Het resultaat
Allereerst zijn de individuele webpagina’s voor de Stadsmariniers ingericht. Hierop wordt onder meer het werkgebied, de prioriteiten en specifieke veiligheidsaanpak op www.rotterdam.nl gedeeld. Daarna hebben de Stadsmariniers een incompanytraining gevolgd, want Instagram was voor de meeste Stadsmariniers nog onbekend terrein. Naast de functionaliteit van dit online fotoplatform moesten er natuurlijk ook gemeenschappelijke afspraken over de berichtgeving, vormgeving en hashtags worden gemaakt.  Op 1 januari 2018 zag het Instagram-account @stadsmariniers het licht. Hierop laat iedere week, wisselend, een andere Stadsmarinier zien wat hij of zij dagelijks doet om de stad veiliger te maken. Wijvan010 ondersteunt hen hierbij voorlopig interactief. De wekelijkse introfilmpjes zijn bij ons in huis gemaakt, de vormgeving door Bijl PR/Vuurrood.
Om extra aandacht voor de Stadsmariniers en hun Instagram-account te krijgen, is burgemeester Aboutaleb bereid gevonden te acteren in een promotiefilmpje. Dit filmpje is vervolgens vele malen online gedeeld, met als resultaat: in een korte tijd vele extra volgers op @stadsmariniers.

 

Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam in opdracht van de Stadsmariniers Rotterdam
Onze dienstverlening: Advies, Online PR, Communicatie

 

 

 

 

 

Foto van links naar rechts: Michiel van der Pols (Vliegende Keep), Tijs Nederveen (Hillesluis), Rien van der Steenoven (Spaanse Polder), Nienke Riemersma (High Impact Crime), Marcel Dela Haije (Ondermijning op Zuid) en Danielle van den Heuvel (Bospolder-Tussendijken).

“De Stadsmarinier kan snel schakelen tussen de straat en de raad, spreekt meerdere talen, kan goed luisteren, maakt in een zeer korte tijd een analyse waaruit een plan van aanpak volgt, bepaalt focus en prioriteit en houdt dit vast. Hij/zij heeft durf en lef, een gezonde dosis zakelijk wantrouwen en gewoon boerenverstand!”
Rien van der Steenoven, Stadsmarinier Spaanse Polder

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Ook benieuwd naar de uitkomst als wij jouw bedrijf langs de Rotterdamse Meetlat leggen? Neem dan gerust contact met ons op.