Corporate PR .
Stadsmariniers Rotterdam ook zichtbaar via Instagram
Het verbeteren van de veiligheid is en blijft een van de hoogste prioriteiten van gemeente Rotterdam. Een in het oog springende methode waarmee Rotterdam de onveiligheid bestrijdt, is de inzet van stadsmariniers. Het zijn ‘superambtenaren’. Speciaal door het college van burgemeester en wethouders aangesteld om de hardnekkige veiligheidsproblemen in bepaalde gebieden op te lossen.
De stadsmariniers zijn zichtbaar in de wijk, maar hoe zit het met de zichtbaarheid online? Zowel voor de inwoners als voor beleidsmakers en collega’s in het (buiten)land. En als je dan online zichtbaar wordt als groep: wat is de beste aanpak?
Vraag
Hoe kunnen wij als stadsmariniers Rotterdam het beste als groep (online) naar buiten treden?
En: welk socialmedia-platform past bij ons en onze thema’s? Belangrijk daarbij is ook dat we weten wat en hoe moeten posten. Maak een plan om ons daarbij te begeleiden.
Resultaten
Instagram werd gekozen als meest geschikt. Maar omdat een Instagram-account natuurlijk pas wat doet als er volgers zijn, trapt burgemeester Aboutaleb af, hij acteert in een promotiefilmpje voor het account. Daarmee bewijst hij de stadsmariniers een belangrijke dienst. Het filmpje wordt veel gezien en vaak gedeeld, met als resultaat: in een korte tijd veel extra volgers op @stadsmariniers.
De stadsmariniers laten vervolgens in het eerste half jaar iedere week, afwisselend, zien wat ze dagelijks doen om de stad veiliger te maken. Wijvan010 ondersteunt ze in die periode hierin – (inter)actief.
Onze Rotterdamse aanpak
De pr-scan van Wijvan010 brengt in beeld dat de communicatie van de stadsmariniers te divers, te versnipperd en gedateerd is. Eerste advies dat wordt uitgebracht: alle informatie op een lijn brengen en actualiseren. Ook blijkt dat de stadsmariniers vooral behoefte hebben aan één online platform. Het antwoord hierop na een gezamenlijke brainstorm: Instagram, hét medium dat het best past bij de wensen en voorkeuren van de dames en heren. Omdat Wijvan010 inmiddels in de materie zit en goed werk levert, krijgen we ook de opdracht de webpagina’s en Twitter-accounts te stroomlijnen en actualiseren.
Wil je eens met ons sparren over hoe wij het echte verhaal van jóuw organisatie kunnen communiceren? We spreken je graag.