Tip: Vergroten van je naambekendheid? Laat een PR-onderzoek uitvoeren

Wil je je naams- of merkbekendheid vergroten? Of het imago van jouw bedrijf verbeteren? Dan is het laten uitvoeren van een PR-onderzoek een absolute aanrader. Mensen (en dus ook media) zijn vaak dol op lijstjes, feiten en cijfers . Vooral als er een opzienbarend feit of iets van humor in zit.  Met het onderzoeksonderwerp kun je inhaken op specifieke thema’s die leven in de media of zelf het nieuws maken. Daarnaast is het een goede manier om thought leadership te creëren, ofwel: de expertstatus van je bedrijf of merk te bevestigen.

Met de onderzoeksresultaten kun je jouw visie, mening, methode of verhaal gefundeerd onderbouwen. Mogelijke aannames die je van tevoren hierover had, worden door de gezamenlijke antwoorden van de respondenten bevestigd of ontkracht. Met een beetje geluk rolt er uit je data onverwacht een opzienbarend nieuwsfeit. Iets wat je vooraf niet had bedacht. Bijvoorbeeld dat Monopoly zowel het vaakst gespeelde gezelschapsspel is als het spel waar de meeste mensen een hekel aan hebben. Zo bleek uit een onderzoek voor Identity Games (2020) waar iedere lezer zich in kon herkennen: love it or hate it

Openmind

Belangrijk is dat je de vragenlijst met een open mind opstelt en de vragen vooraf niet gaat sturen omdat je een mooie kop van het persbericht voor je ziet! Wees je er ook van bewust aan wie je de vragen voorlegt, anders beïnvloed je onbedoeld de uitkomsten en is het onderzoek niet te gebruiken.

“Bezoekers van jouw website of gebruikers van jouw app zijn niet representatief voor de gemiddelde Nederlander”, zegt Klaartje Lee-Stemerdink (De Vragenlijstexpert) en lid van het Wijvan010-team. “Waak dan ook voor het o zo bekende: “Wij van WC-eend adviseren WC-eend!”- effect. Zorg dat je de vragen én antwoordopties breed en open insteekt en niet alleen een door jou gewenste uitkomst.”

Representatief

Ook nog goed om te weten. Volgens de ‘richtlijnen’ van het ANP moeten minimaal 1.000 respondenten de vragenlijst hebben ingevuld uit een – voor de doelgroep – representatieve steekproef. Verder moet het onderzoek zijn uitgevoerd door een gerenommeerd onderzoeksbureau of -panel dat volgens de gedragscode voor onderzoek en statistiek (MOA-standaards) werkt, ofwel: onafhankelijk en objectief. Houd je je niet aan deze richtlijnen, dan is de kans groot dat media niets doen met de onderzoeksuitkomsten.

“Bezoekers van jouw website of gebruikers van jouw app zijn niet representatief voor de gemiddelde Nederlander. Waak dan ook voor het o zo bekende: “Wij van WC-eend adviseren WC-eend!”- effect. Zorg dat je de vragen én antwoordopties breed en open insteekt en niet alleen een door jou gewenste uitkomst”, aldus Klaartje Lee-Stemerdink, De Vragenlijstexpert en onderdeel van het Wijvan010-team. 

Ja, ik wil met mijn bedrijf in de schijnwerpers via een PR-onderzoek. 

Wil je dit nieuws delen?