Twitter gaat binnenkort over naar 10.000 tekens

Het laatste uur van de tweet heeft geslagen

Onlangs las ik dat Twitter van plan is de tweets op te rekken van 140 tekens naar een maximum van 10.000 tekens. De roep om de uitbreiding van het aantal karakters komt van de gebruikers zelf staat in het bericht. Ook worden de tweets langer om een andere dimensie te geven aan onder andere het nieuws.

Lezers hoeven met deze aanpassingen het platform niet meer te verlaten om artikelen te lezen. Hierdoor hoopt Twitter meer gebruikers aan te trekken en vooral vast te houden. Naar verwachting gaat die uitbreiding ergens in maart in. In hetzelfde bericht stond dat de direct messages al vorig jaar tot die 10.000 tekens waren opgeschroefd. Die ingangsdatum is mij volledig ontgaan. Niet vreemd, want mijn laatste DM-bericht dateert van 14 november 2014.

Geheimtaal

Wauw wat fijn die uitbreiding, was mijn eerste gedachte. Het kost me vaak moeite om een wervend bericht op Twitter te schrijven dat precies binnen die 140 tekens past. Mijn ervaring is dat ik het meestal net niet red. Zeker als je zo precies bent als ik en liever volledige zinnen schrijft met de woorden voluit plus leestekens, spaties en minstens nog een hashtag aan je tekst wil toevoegen. Anders krijg je van die berichten in een soort geheimtaal en dat vind ik taal technisch erg lelijk. Sterker nog, ik vind dat gewoon niet kunnen. Niet van mijn hand. Het lijkt me straks dus makkelijk als je altijd je zin in je tweet kan afmaken, dus dat je altijd een kleine marge aan karakters hebt. Dat scheelt weer tijd en een hoop gedoe.

Essentie

Toen ik hier langer over nadacht, vond ik die uitbreiding ook wel weer jammer. Juist die beperking van slechts 140 tekens maakt het ook een uitdaging om de essentie van de boodschap te vatten. Zeker als het me lukt om de boodschap, na veel schrappen en herformuleren, in de kern te laten kloppen en op Twitter te slingeren. Dat geeft me een enorm gevoel van voldoening. Denk aan de toepasselijke quote van Anton Tsjechov: ‘Ik schrijf je een lange brief, omdat ik geen tijd heb voor een korte.’ Hoe scherper je bent, hoe minder woorden je nodig hebt.

Onderscheidend

Ik vind het online platform door die beperking van 140 karakters erg onderscheidend. Even snel het nieuws scannen, glimlachen om de gevatte recensies op TV-programma’s die ik aan het kijken ben (of juist dan ga kijken) en natuurlijk niet te vergeten, de woordkunstenaars, zoals een Jordi van den Bovenkamp (@JOD_ID). Sommige Twitteraars lukt het zelfs om een volledig verhaal in tweets te vertellen, zoals Nico Dijkshoorn (@Dijkshoorn) met zijn grappige oneliners over Klaas wat zelfs verzameld werd in een boek. Ander goed voorbeeld is @veryshortstory.

Nieuw beeldmerk

Die korte berichten hebben de oprichters Jack Dorsey en Evan Williams destijds bewust gekozen. Zij waren destijds nieuwsgierig naar wat de inwoners van San Francisco zoal dagelijks op het zelfde moment meemaakten; wat die bijvoorbeeld deden, aten en lazen. Net als een stel vogels die de hele dag er met elkaar op los kwetteren en tjilpen, zo verzenden rond de 100 miljoen actieve Twitteraars dagelijks zo’n 250 miljoen tweets.
Mocht het microblog straks inderdaad uit 10.000 tekens bestaan dan is het laatste uur voor de tweet geslagen. Want de tweet is dan geen tweet meer zoals die ooit was bedoeld. Daarnaast moet Twitter dan ook op zoek naar een nieuw beeldmerk.

Dit bericht bevat trouwens 3.620 tekens inclusief spaties 😉

Wil je dit blog delen?