Bakkie Pleur #2 – Eric Leenderts

“Rotterdammers vertellen direct wat ze niet leuk vinden!”

Het tweede bakkie Pleur drink ik met Eric Leenderts, eigenaar, bedrijfsadviseur, trainer en conflictbemiddelaar. We zien elkaar bij Koffiehandel Pretoria Espressobar op Zuid. Het weerzien is warm.

Aangemeld?

“Ik heb me aangemeld omdat ik alles wil weten over jouw trip naar Nepal en ik vind het leuk om te horen hoe je je in je bedrijf ontwikkelt. Wellicht kunnen we in de toekomst nog iets voor elkaar betekenen. Ik vind het sowieso leuker om even rustig de tijd te nemen in plaats van hapsnap bij de Appie op de Nieuwe Binnenweg. We kennen elkaar van de introductie van het ondernemersplatform Your Navigator. We hebben toen met elkaar de kernwaarden en focus voor de content bepaald en die gebruiken we nu nog steeds. Onlangs gaf ik twee presentaties op het netwerkevenement People’s Business en daar viel ik bij de opzet van de presentaties weer terug op deze basisstrategie en kernwoorden. Het is een handige leidraad geweest om het zo aan te pakken.”

Rotterdammer(t)?

“Ik ben een geboren Rotterdammer, een echte citykid. Mijn hele netwerk zit hier. En alles wat ze zeggen over Rotterdammers is waar. De handen uit de mouwen, hands-on, praktisch ingesteld en gewoon geen gelul. Tijdens een vergadering wordt gevraagd: wat gaan we nu doen en wie gaat wanneer wat doen? Ze doen in ieder geval iets; niets doen is geen optie. Een hele andere mentaliteit dan die van Amsterdammers. Ik heb weleens een leidinggevende baan op een accountancyafdeling van een groot kantoor in Amsterdam aangeboden gekregen. Er lag zelfs een blanco-cheque naast. Dat heb ik toen om meerdere redenen niet gedaan. Belangrijkste reden was dat ik wist dat ik er niet gelukkig zou worden vanwege de mentaliteit. Door al dat gelul zou er te weinig uit mijn handen komen.”

Opvallend?

“Ik vind dat ondernemers – in het algemeen – slechte marketing bedrijven. Ik praat regelmatig met ondernemers en dan vraag ik of ze zodanig contact met hun klanten hebben dat ze weten waarom ze bij hun kopen. Kennen ze de kritische succesfactor? Waarom koopt een klant bij ze? Ze denken misschien dat ze weten waarom, maar is dat wel echt zo? Ik vind dat ondernemers continu in contact met hun klanten moeten blijven. Zet geen call center in en/of vraag geen reviews. Dat is e-mailterreur. Bel eens met je klant of ga langs voor een bakkie. Zorg voor persoonlijke aandacht. Het gaat tenslotte om gunnen.”.

Tips?

“Maak gebruik van een specialist in plaats van een allround adviseur en betaal er ook voor. Want ‘If you pay peanuts, you get monkeys!’ Zorg dat je de juiste adviseur voor de juiste klus achter de hand hebt. Wees hier kritisch op. Zoveel ondernemers zijn geneigd om te beknibbelen op advies, of kiezen uit loyaliteit iemand uit de vriendenkring. Die adviseur is meestal een allesweter en denkt dat die overal verstand van heeft. De meeste ondernemers hadden hiermee, achteraf gezien, veel geld kunnen besparen.”

Nog een bakkie?

“Wat ik straks meeneem? Drie bakkies pleur, haha! Zo’n gesprek biedt de mogelijkheid om weer eens iets samen te doen, of voor een wederzijdse referral. En daarvoor moet je elkaar persoonlijk zien.”

Heb je ook zin in een bakkie Pleur? Meld je aan!

Wil je dit blog delen?