Corporate PR .

Iedereen doet en telt mee in Hoeksche Waard

Hoeksche Waard wil een inclusieve gemeente zijn. Een gemeente waar iedereen erbij hoort, zich veilig voelt en meedoet. Ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, inkomen, talenten, beperkingen of gender. Om dit te bereiken lanceert de gemeente verschillende integrale ‘inclusieve initiatieven’. En die moeten natuurlijk onder de aandacht gebracht worden, net als de inclusieve overall boodschap.

Vraag

Denk met ons mee hoe we de inclusieve gemeente handen en voeten geven én communiceren binnen de gemeente.  

Logo Gemeente Hoeksche Waard, klant van Wijvan010
Video afspelen

Resultaten

Wijvan010 schreef het verhaal van de Inclusieve boodschap en bedacht samen met de opdrachtgever de estafette ‘Iedereen doet mee!’, waarbij het ene inclusieve initiatief in Hoekse Waard het andere nomineert en opvolgt. Tussen september 2020 en augustus 2021 werden en worden zo’n twaalf initiatieven in de schijnwerpers gezet.
Op 23 september 2020 was in Strijen de ondertekening van het Manifest ‘Iedereen doet mee!’ waarbij Hoeksche Waard zich aansluit bij het landelijke VNG-initiatief. De minister van Gehandicaptenzaken Rick Brink was online van de partij. Tegelijkertijd klonk het startschot voor de inclusieve estafette en ontving buurthuis Me Mekaer, de eerste genomineerde, het vignet ‘Iedereen doet mee!’ uit handen van de wethouder Joanne Blaak – van de Lagemaat. Wijvan010 verzorgde de aftrap, het mediaplan en de persberichtgeving rondom de bijeenkomst. Dit leverde aandacht op in verschillende lokale en regionale media, er werd ook een filmpje gemaakt.

Onze Rotterdamse aanpak

Van het een kwam het ander, zoals vaak. Al tijdens de opdracht Programmaplannen Hoekse Waard zijn we gevraagd als trekker van het communicatieteam Inclusie en te werken volgens een nieuwe werkwijze. Ook in deze case hebben we eerst de betrokkenen  geïnterviewd vóór de brainstorm met het programmateam Inclusie om het verhaal helder te krijgen en goed des Hoeksche Waards te verwoorden. Alleen als het basisverhaal dat onder de campagne ligt helder en eenduidig is, kan de communicatie slagen om meer bekendheid en duiding te geven aan (in dit geval) het begrip inclusieve samenleving én de inwoners te inspireren en enthousiasmeren het goede, inclusieve voorbeeld te volgen.
Ook namen we voor onze rekening: de voorbereiding van diverse communicatiemiddelen ter ondersteuning van het verhaal, waaronder een infographic en filmpje, en de eerste uitrol van het programma op 23 september.

Wil je eens met ons sparren over hoe wij het echte verhaal van jóuw organisatie kunnen communiceren? We spreken je graag.

Wil je deze case delen?