PR-proof zijn – de eerste voorwaarde 

Tweede blog in reeks: PR-proof zijn - de eerste voorwaarde

Succesvolle PR is geen ‘overnight success’ maar het resultaat van gefocust en gestructureerd werken: de juiste dingen doen en de perfecte timing . Dit is mijn motto als je PR wilt inzetten voor je merk, organisatie of jezelf. Goede PR betekent ook zorgen dat het fundament hiervoor op orde is én blijft. En precies dat vraagt tijd, aandacht en geduld. Dit betaalt zich overigens terug als jij er echt voor durft te gaan en het lef hebt om te vlammen op het moment dat het ertoe doet. Op het moment dat de spreekwoordelijke spotlights op je gericht staan, en jij de gelegenheid krijgt en pakt om jouw verhaal te doen.

Goede PR begint met ‘PR-proof zijn’, of zoals ik vaak zeg: ‘de basis op orde hebben’. Dit betekent onder andere dat je een goed, actueel en up-to-date bedrijfsverhaal hebt. Een verhaal waarin helder en aantrekkelijk staat wat jullie missie, visie, kernwaarden, doelgroep(en) en ambities zijn. De tekst ademt het DNA van het bedrijf – zowel in woorden,  tone of voice als aansprekende voorbeelden. Het verhaal vertelt ook de reis die jullie maken of hebben gemaakt. Dus waar jullie als organisatie vandaan komen (oprichting/historie), wat de mijlpalen en/of gedenkwaardige momenten zijn en welk punt op de horizon staat.

Draagt bij aan naamsbekendheid

Identity Games, een van onze klanten met wie we aan hun bedrijfsverhaal werkten, heeft als boodschap Let the fun take over. Het plezier dat zij aan spellen maken beleven, willen ze terugzien in miljoenen huiskamers. Omdat er voor hun niets leukers is dan dat. Verkopen deden en doen ze al goed, daar was en is het niet direct om te doen. Wat ze wel willen, is gebeld worden door journalisten omdat ze wat te melden hebben als het om spellen gaat. Daarom zijn we met hen aan de slag gegaan, want goede PR draagt bij aan naamsbekendheid. En het werkt, want onlangs waren ze nog te gast bij BNR Nieuwsradio.

Laat zien waarin het bedrijf zich onderscheidt

Tegelijkertijd laat het verhaal zien waarin het bedrijf of de organisatie anders is en zich onderscheidt van branchegenoten – jullie positionering – ook al leveren zij precies dezelfde diensten en/of producten. Het bedrijfsverhaal wordt gebruikt voor onder meer ‘over ons’ op de website. Een afgeleide en korte versie dient bijvoorbeeld als pitch of als boilerplate: de kernachtige bedrijfstekst onderaan het persbericht – als afzender van het bericht.

Meer nodig dan alleen een goed verhaal

Ben je er met alleen een goed verhaal? Nee natuurlijk niet, dan begint het pas. Er is nog meer nodig voordat je kan starten, denk aan:

  • Heldere PR-strategie
    Daarin staan de PR-doelen, -doelgroepen, kernboodschap, -aanpak met planning vermeld. Hoe vaak ga je de pers benaderen. Met welke boodschap en/of actuele  thema’s, en hoe dit zich verhoudt tot de marketingstrategie en -acties, en overige content op sociale media. Uiteraard moet dit in lijn zijn, zodat het elkaar versterkt.

  • Een actuele medialijst
    Als je weet wie je wilt bereiken en wat de doelgroep leest, luistert en/of kijkt, kun je een actuele medialijst opstellen. Wijvan010 is geabonneerd op de Perslijst (PR-Dashboard). Hiermee kan een persbericht in de eigen huisstijl ook worden verstuurd en kunnen we de online publicaties aan de hand van zelfgekozen zoekwoorden vinden.

  • Beeldmateriaal
    Het gros van de on- maar ook offline berichten heeft beeld, denk aan (portret)foto’s, maar ook aan video’s, infographics, animaties, motion graphics et cetera. Mocht een bericht toelichting nodig hebben door de vele feiten en cijfers, dan is het slim een infographic te laten maken. Daarbij komt dat redacties veel sneller berichten plaatsen als er (technisch) goed en aansprekend beeld bij wordt geleverd. Staand en liggend formaat. Ook op dit vlak kun je dus de regie nemen. Zorg wel dat het beeldmateriaal rechtenvrij beschikbaar is.

  • Monitoring
    Je wilt natuurlijk weten of er artikelen worden geplaatst naar aanleiding van jouw persacties. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Clipit of de Media Info Groep inzetten. Voor online publicaties op sociale media (webcare) wordt veel gewerkt met Coosto. Aan de hand van de doelstellingen kunnen wij desgewenst een media-analyse opstellen.

  • Woordvoering
    Om (aanvullende) vragen te beantwoorden of interview-aanvragen af te handelen, is het belangrijk de woordvoering intern goed te regelen. Staat duidelijk vermeld wie de woordvoering doet zowel op het persbericht als op de website? Belt een journalist dat kun je direct antwoord geven. Is de naam (en het mobiele nummer) van de woordvoerder eenmaal bekend bij de media, dan kun je altijd gebeld worden (24/7). En ja, soms moeten daar agenda’s voor leeggemaakt worden.

Kloppend maken overall plaatje

In dit blog gaat het vooral over PR-proof zijn en de media, maar het is natuurlijk belangrijk dat de basis ook op orde is voor andere communicatiedoeleinden, zoals employer branding en interne communicatie. En – last but not at least – dat de website, sociale media en andere externe uitingen, het liefst ook de interne, in lijn zijn met elkaar. Een bedrijf kan niet echt de media opzoeken als bijvoorbeeld de website sterk verouderd is en/of niet in lijn is met de inhoud van het persbericht. Echt helemaal PR-proof ben je pas als het overall plaatje klopt.

Ook toe aan succesvolle PR?

Ben jij ook toe aan succesvolle PR? Bij Wijvan010 zijn we goed in PR. En die kennis brengen we graag over. Als jouw organisatie de PR nog niet heeft ingericht, kunnen we je daarbij helpen. Zodat er een stevig PR-fundament wordt gelegd. Hoewel wij dol zijn op het uit handen nemen van PR-zaken kun je ons ook als PR-coach inzetten. Handig als je bedrijf nog weinig ervaring heeft met PR, maar het wel zelfstandig wil doen.

 

Dit is de tweede blog in de reeks ‘Zo word je een autoriteit in jouw branche én ook benaderd!’
Eerste blog in deze reeks: 7 tips om als autoriteit in jouw branche gezien te worden.

Verkennen wat PR-coaching voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op.

Wil je dit blog delen?