Thought Leadership – Dat straalt van iemand af

Derde blog in reeks: Thought leadership creëren

Gaat het over ‘een autoriteit worden in jouw branche’ – als persoon en/of als organisatie – dan komt ook het ‘thought leadership’ ter sprake. Een relatief jong begrip, maar in de kern al zo oud als de weg naar Kralingen. Want het draait bij thought leadership om gezien worden in wie je bent, de kennis en ervaring die je hebt, wat je uitdraagt en de beweging die je in gang zet. Een punt is wel dat je het thought leadership niet zelf kan claimen. Anderen geven jou de status van thought leader. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er geen invloed op hebt.

In de kern is een thought leader een expert, een opinieleider met een heldere en aansprekende visie waar hij voor staat en die hij uitdraagt in een of meerdere verhalen. ‘Daar zijn er dus heel veel van’, is misschien het eerste wat je denkt. Het antwoord is ‘nee’, want een echte thought leader is gepassioneerd in wat hij doet. Het komt recht uit het hart. Waarschijnlijk is hij niet eens bezig met zijn status en autoriteit. Hij gaat vol voor waar hij in gelooft – het straalt van hem af in alles wat hij doet – steekt zijn nek uit, heeft impact op mensen en brengt wat op gang. Dat wil overigens niet zeggen dat een thought leader bij iedereen geliefd is.

Liefde voor de stad

Edwin Veekens vind ik een Rotterdamse thought leader door zijn Rotterdamse projecten als Gers Magazine, De Buik van Rotterdam en de Rotterdam Running Crew. Hiermee geeft hij betekenis en kleur aan Rotterdam vanuit zijn liefde voor de stad en de wens om te verbinden. Niet voor niets heb ik met deze Rotterdamse Aanpakker een van mijn eerste podcasts opgenomen. Een van de uitspraken die hij daarin doet, is: “Als je met elkaar bent is het gewoon veel leuker, en je helpt elkaar ook naar het volgende niveau.” Een uitspraak die uit de grond van zijn hart komt en die hij ook waarmaakt!

Een duidelijk standpunt hebben

Een echte thought leader voor mij is ook onze Rotterdamse burgemeester Aboutaleb. Natuurlijk is hij door zijn rol als burgemeester al een ‘leider’, maar de ene burgemeester is de andere niet. Ahmed heeft een duidelijk standpunt over Rotterdamse aangelegenheden en onderwerpen, zoals ondermijning. Maar zijn optreden na de straatrellen op Zuid tijdens de coronaperiode is eveneens markant. Hij durft zijn mening te geven, ook als hij het ergens niet mee eens is, bijvoorbeeld met het landelijke beleid. En zit hij ergens aan tafel, dan vertegenwoordigt hij bijna altijd Rotterdam, en soms de moslimgemeenschap, Marokko en de vrijheid, zoals bij de moord op journalisten en politieagenten in Parijs (aanslag Charlie Hebdo, januari 2015) – met een eigen en heldere visie. Of hij is dichter.

Meestal gekoppeld aan een gezicht

Meestal is het thought leadership gekoppeld aan een gezicht, zoals hierboven geschetst. Ontstaan vanuit de visie en bevlogenheid van de persoon, al dan niet in relatie met de organisatie of het bedrijf waar hij voor werkt. Als Aboutaleb op een bepaald moment burgemeester af is, zal hij nog steeds een thought leader zijn. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Jaap Korteweg, dé man die de Vegetarische Slager in de wereld zette. Ook hij had een uniek verhaal en heeft dat nog steeds, want hij is nu bezig met de ontwikkeling van dierlijke zuivel, zonder dat daar een koe aan te pas komt.

Ook weggelegd voor organisaties en bedrijven

Tóch is het thought leadership ook weggelegd voor organisaties en bedrijven. Neem bijvoorbeeld een bedrijf als Cool Blue. Hun visie te lezen op de website: ‘Om écht een verschil te maken voor onze klanten en op te vallen in onze markt, bieden we klantgerichte productreizen in plaats van enkel te concurreren op plaatje, prijsje, knopje. We ontwikkelen productreizen van begin tot eind, waar klanten blij van worden…..’ Die glimlach komt terug in alles wat ze doen. Of je nu online bestelt, in de fysieke winkel bent, jouw bestelling bezorgt krijgt, tot aan de Sinterklaasfilmpjes van CEO en oprichter Pieter Zwart. En ook nog: in de afgedankte apparatuur die ze innemen én (deels) zelf verwerken!

Voorwaarden voor thought leadership

Kun jij als expert/autoriteit (met jouw organisatie/bedrijf) ook een thought leader worden? Ja, dat kan. Zoals gezegd: je kunt niet van jezelf zeggen dat je er een bent, maar je kunt er wel op voorsorteren. Hieronder samengevat wat daarvoor tenminste nodig is:

  1. Je bent gezaghebbend;
  2. Een onderwerp waar jij met jouw organisatie/bedrijf volledig en gepassioneerd voor gaat.
  3. Een eigen en unieke visie op dat onderwerp en op deelonderwerpen, vastgelegd in visiedocumenten. Met als voorwaarde dat deze visie beklijft, triggert, de doelgroep richting geeft en deze ook daadwerkelijk in beweging zet. Van belang is natuurlijk ook dat de thema’s onderscheidend zijn en nog niet door anderen zijn ‘geclaimed’. Daarnaast sluiten ze aan bij de visie, missie, koers, kernwaarden, ambitie en het DNA van de organisatie;
  4. Van de onderwerpen zijn voorbeelden of beproefde methoden te vinden binnen de organisatie. Het is geen luchtballonnetje of een ‘wij van WC-eend’. Daar prikt een journalist – en sowieso jouw doelgroep/markt – zo doorheen;
  5. Jouw visie overstijgt de ‘commerciële boodschap’ van je organisatie/bedrijf;
  6. De eigen en unieke visie op de (deel)onderwerpen komt tot uiting in white papers, blogs, podcasts en andere in- en externe communicatiemiddelen;
  7. Je doet aan actieve persbenadering, je haakt aan bij de actualiteit met de inhoud uit de visiedocumenten. Want doordat je goed zichtbaar bent, kunnen mensen jou eruit pikken als een thought leader.

Een flinke opgave? Waarschijnlijk niet, want een échte thought leader kan niet anders dan dit. Hij is en ademt uit wat hij uitdraagt en neemt anderen daar relatief makkelijk in mee. Misschien heeft hij alleen wat begeleiding nodig – daar kan hij ons voor bellen 😉

Ook toe aan succesvolle PR

Ben jij ook toe aan succesvolle PR? Bij Wijvan010 zijn we goed in PR. En die kennis brengen we graag over. Als jouw organisatie de PR nog niet heeft ingericht, kunnen we je daarbij helpen. Zodat er een stevig PR-fundament wordt gelegd. Hoewel wij dol zijn op het uit handen nemen van PR-zaken kun je ons ook als PR-coach inzetten. Handig als je bedrijf nog weinig ervaring heeft met PR, maar het wel zelfstandig wil doen.


Dit is de derde blog in de reeks ‘Zo word je een autoriteit in jouw branche én ook benaderd!
Eerste blog in deze reeks: 7 tips om als autoriteit in jouw branche gezien te worden
Tweede blog in deze reeks: PR-proof zijn – de eerste voorwaarde

Ben jij ook toe aan succesvolle PR?  We hebben het er graag met je over tijdens een bakkie pleur.

Wil je dit blog delen?